Goed om te weten over hotels
Hier hebben wij verzameld wat over het algemeen goed is om te weten over onze hotels. Lees meer over in- en uitchecken, maaltijden in het hotel, toegang tot wifi, informatie over zwembaden en nog veel meer.
De afstanden die bij de hotelinformatie worden vermeld, gelden tot het dichtstbijzijnde strand en het dichtstbijzijnde plaatselijke centrum. Ze zijn niet noodzakelijkerwijs de grootste of beste afstanden op de bestemming. Met lokaal centrum wordt vaak de dichtstbijzijnde kleine gemeenschap of iets dergelijks bedoeld. Alle afstanden worden gemeten vanaf de grens van het hotelterrein. De afstand tot je kamer/appartement, of tot het hoofdgebouw zelf, kan daarom langer zijn.
Tweepersoonskamer
Onder een tweepersoonskamer wordt verstaan een kamer voor twee personen met twee aparte bedden, een tweepersoonsbed of een grand-lit (smaller dan een standaard tweepersoonsbed).
Eenpersoonskamer/kamer voor eigen gebruik
De meeste hotels beschikken slechts over een klein aantal eenpersoonskamers, wat dus relatief duur kan zijn. De grootte, standaard en ligging van de eenpersoonskamers kan soms slechter zijn dan de tweepersoonskamers. Tijdens bepaalde periodes kunnen er tweepersoonskamers of appartementen voor privégebruik worden aangeboden. Houd er rekening mee dat je dan een eenpersoonskamersupplement/leegbedsupplement dient te betalen.
Interieurfoto's van de kamers
De interieurafbeeldingen die je in onze hotelbeschrijvingen vindt, zijn typische voorbeelden. Afvoerleidingen in badkamers zijn vaak erg smal. In veel hotels, vooral in Griekenland, wordt je daarom gevraagd het papier in een speciale container naast het toilet te deponeren. Antislipbescherming en douchegordijnen ontbreken over het algemeen. Zowel de totale oppervlakte als de plattegrond kunnen variëren tussen de appartementen in hetzelfde appartementenhotel.
Houd er rekening mee dat het ontwerp en de indeling van de kamers sterk kunnen variëren tussen de verschillende bestemmingen en faciliteiten, variërend van zeer eenvoudig tot meer traditioneel ingericht. Als er een minibar aanwezig is, kun je er niet op rekenen dat deze als koelkast wordt gebruikt.
De foto’s zijn soms gemaakt met zogenaamde groothoeklenzen, waardoor hotels, zwembaden en kamers groter kunnen lijken dan in werkelijkheid. Houd er rekening mee dat hotels ook kamers hebben in andere richtingen dan op de foto staat en dat niet alle kamers er hetzelfde uitzien of even groot zijn. Sommige hotels hebben ook meer gebouwen dan op de foto te zien is. Heeft je iets aan te merken of heeft je een fout ontdekt op de website? Mail ons dan
Interieur foto's
De interieurafbeeldingen die je in onze hotelbeschrijvingen vindt, zijn typische voorbeelden. Zowel de totale oppervlakte als de plattegrond kunnen variëren tussen de appartementen in hetzelfde appartementenhotel.
Houd er rekening mee dat het ontwerp en de indeling van de kamers sterk kunnen variëren tussen de verschillende bestemmingen en faciliteiten, variërend van zeer eenvoudig tot meer traditioneel ingericht. Als er een minibar aanwezig is, kun je er niet op rekenen dat deze als koelkast wordt gebruikt.
Soms worden de foto's gemaakt met zogenaamde groothoeklenzen, waardoor hotels, zwembaden en kamers groter kunnen lijken dan ze in werkelijkheid zijn. De schetsen en interieurfoto's in de hotelbeschrijving zijn hiervan voorbeelden. De foto's zijn genomen bij het beste weer en tonen het hotel van zijn beste kant. De interieurfoto's zijn bedoeld als voorbeeld. Niet alle kamers/appartementen zien er per se uit zoals op de foto's. Dit geldt voor de afmetingen, de locatie, de kleur en de vormgeving. Houd er rekening mee dat het hotel ook kamers heeft met een ander uitzicht of een andere ligging dan op de foto, en dat niet alle kamers er hetzelfde uitzien of even groot zijn. Sommige hotels bestaan bovendien uit meer gebouwen dan op de foto te zien zijn.
We hebben alle hotels in ons charterprogramma een eigen classificatie gegeven, die bestaat uit een aantal zonnen waarvan we hopen dat ze je zullen helpen de standaard te vinden die je wenst. De classificatie is de onze en specifiek voor elke plaats en elk land, gebaseerd op tradities en structuur. Daarom is het moeilijk om classificaties tussen verschillende landen te vergelijken. Wanneer je zelf je hotel boekt en de vertrekdatum en reisduur kiest, hanteren wij de eigen classificatie van het hotel.
Onze eigen classificatie
Twee zonnen komen overeen met de eenvoudigste accommodatie van de bestemming in ons programma. Een plus geeft aan dat een hotel iets beter scoort dan gemiddeld in zijn categorie. Bij de beoordeling houden wij rekening met welke faciliteiten het hotel of aparthotel naast de kamerkwaliteit biedt. Een hotel met een middenklasse standaard (drie zonnen) krijgt een plus als het hotel bijvoorbeeld een zwembad, een tuin of een tennisbaan heeft. Voor appartementen die geen voorzieningen zoals een restaurant en zwembad hebben, is de beoordeling gebaseerd op de standaard en de uitrusting van het appartement. Het is belangrijk om te weten dat de norm per land verschilt en dat dezelfde classificatie er in verschillende landen dus anders uit kan zien.
Foto's van hotels
De foto’s zijn soms gemaakt met zogenaamde groothoeklenzen, waardoor hotels, zwembaden en kamers groter kunnen lijken dan in werkelijkheid. Houd er rekening mee dat hotels ook kamers hebben in andere richtingen dan op de foto staat en dat niet alle kamers er hetzelfde uitzien of even groot zijn. Sommige hotels hebben ook meer gebouwen dan op de foto te zien is. Als je iets heeft om op te wijzen of als je hier op internet een feitelijke fout hebt gevonden, kunt je een e-mail sturen naar bokning@apolloreizen.nl.
Kamercategorisering
Houd er rekening mee dat hotels andere kamertypes kunnen hebben dan wij aanbieden. Houd er ook rekening mee dat dezelfde kamer op onze website één ding kan heten en op de website van het hotel iets anders.
Hotelbelasting/milieubelasting
Houd er rekening mee dat je in verschillende landen milieubelasting/hotelbelasting moet betalen wanneer je in een hotel verblijft. De hoogte van de belasting is vaak gekoppeld aan de classificatie van het hotel. Houd er rekening mee dat dit betrekking heeft op de officiële classificatie van het hotel en niet op die van Apollo.
De appartementen zijn niet zo goed uitgerust als onze huizen thuis. Ze zijn normaal gesproken uitgerust op basis van het aantal gewone bedden, zowel wat betreft meubilair als huishoudelijke apparaten. Het is over het algemeen ongebruikelijk dat de appartementen zijn uitgerust met wat wij woonkamermeubilair noemen. Lakens en handdoeken zijn altijd beschikbaar. De keuken is doorgaans alleen geschikt voor eenvoudig koken. Appartementen waarvan wordt beschreven dat ze over eenvoudige keukenapparatuur beschikken, voldoen aan de minimumeisen van de toeristische organisatie van het betreffende land, wat betekent: één glas, één kopje, één bord, één bestekset per persoon, evenals een steelpan, een braadpan en een kleine pan. koffie pot. Sommige appartementen hebben een iets uitgebreidere keukenuitrusting. Kaasraspen, aardappelschillers en koffiezetapparaten vind je echter alleen in uitzonderlijke gevallen. Verbruiksartikelen zoals schoonmaakmiddelen, afwasborstel, toiletpapier en vaatdoek zijn niet bij de reisprijs inbegrepen.
De éénkamerappartementen zijn vaak klein van formaat en bestaan uit een gecombineerde slaap- en woonkamer (soms alleen een gewone hotelkamer) met een kitchenette. Het eetgedeelte bevindt zich soms op een balkon of terras.
De tweekamerappartementen bestaan doorgaans uit een slaapkamer en een keuken of uit een slaapkamer en een gecombineerde woon-/keuken. Het eetgedeelte bevindt zich soms op het balkon/terras. Sommige appartementen hebben twee aparte slaapkamers en een gecombineerde keuken en hal met eethoek op balkon of terras.
De driekamerappartementen kunnen van verschillende grootte en inrichting zijn. Enkele veel voorkomende typen zijn: twee aparte slaapkamers, gecombineerde woonkamer met extra bed en keuken. Eethoek in de woonkamer of op het balkon/terras. Drie aparte slaapkamers, waarvan één met gecombineerde keuken. Er kunnen ook andere oplossingen voorkomen.
Overboeking
Ook al hebben wij vaste contracten met onze hotelpartners, het kan voorkomen dat hotels overboekt zijn, dat wil zeggen dat hotels meer kamers verhuren dan ze daadwerkelijk hebben. Dit kan betekenen dat wij je naar een ander hotel moeten verhuizen. Onze praktijk is dan om, voor zover mogelijk, accommodatie te krijgen in een hotel van dezelfde standaard en locatie. Indien wij vóór aanvang van de reis informatie over overboeking ontvangen, stellen wij je hiervan vooraf op de hoogte, vindt de overboeking vlak voor je vertrek plaats en wordt je bij aankomst geïnformeerd door onze reisleiders.
Verandering van hotel
Als je tijdens je verblijf besluit om van hotel of kamer/appartement te wisselen, moet je doorgaans annuleringskosten betalen voor het hotel/de kamer/het appartement waar je vandaan komt en het prijsverschil voor het nieuwe hotel/de nieuwe kamer/het nieuwe appartement. Deze betaalt je rechtstreeks op de plaats van bestemming. Het is niet altijd mogelijk om tijdens je verblijf van hotel/kamer/appartement te wisselen, omdat dit afhankelijk is van de beschikbare capaciteit.
Welke buitenplaats de kamer of het appartement heeft, staat vermeld in de hotelbeschrijving en onder Reisdocumenten/Accommodatie op Mijn Reis op apolloreizen.nl Sommige kamers en appartementen hebben geen buitenruimte. Dit staat ook vermeld in de hotelbeschrijving en onder Reisdocumenten/Accommodatie op Mijn Reis op apolloreizen.nl Bij sommige hotels en aparthotels is het mogelijk om een speciaal uitzicht te boeken, zoals zeezicht, gedeeltelijk zeezicht of zwembadzicht; in de meeste gevallen tegen een meerprijs.
Met terras wordt meestal een ligging op de begane grond bedoeld. Balkons op de begane grond bevinden zich ook op grondniveau. Er is geen uitgang vanaf het balkon. De grootte van de balkons kan binnen hetzelfde hotel variëren. Een Frans balkon is een benaming die vaak gegeven wordt aan een balkon in de buitenlucht waar geen zitplaats is. LET OP! Ook al kan het appartement door meer dan twee personen gebruikt worden, er is niet altijd plek voor meer dan twee personen op het balkon. Niet alle balkons/terrassen zijn gemeubileerd en het meubilair is niet altijd afgestemd op het totale aantal personen dat de kamer/het appartement kan huisvesten.
Zwembad
Zwembaden in het Middellandse Zeegebied worden zelden verwarmd. Verwarmde zwembaden handhaven doorgaans een watertemperatuur van ongeveer 22 graden of meer, maar kunnen 's avonds, 's nachts, 's ochtends en bij slecht weer een paar graden dalen.
Apollo raadt alle gezinnen met kinderen aan om zwemluiers voor kleine kinderen mee te nemen en te gebruiken tijdens het zwemmen in het zwembad.
Er is meestal geen badmeester in het hotel.
Sportschool
Trainingsruimtes/sportscholen kunnen qua grootte en uitrusting variëren en zijn doorgaans niet te vergelijken met een reguliere sportschool.
Grootte van het bed
De gewone bedden in de kamers/appartementen zijn twee aparte bedden, een tweepersoonsbed of een groot bed (smaller dan een gewoon tweepersoonsbed)
Korting voor extra bedden voor kinderen en volwassenen
Meestal is het prima om een extra bed in de kamer te plaatsen. Het extra bed bestaat meestal uit een uitklapbare bank/fauteuil, wat minder comfort betekent dan een gewoon bed. De kamers en appartementen zijn ook ontworpen voor twee personen, dus met een extra bed kunt je minder ruimte verwachten. Maar omdat het een eenvoudiger bedtype is, krijg je ook korting! In sommige hotels zijn er alleen extra bedden voor kinderen en in sommige hotels kunnen kinderen een bed delen met hun ouders. Vraag ons wat er bij je hotel geldt en of er een ander type bed mogelijk is. En reserveer tijdig, want het aantal bedden is beperkt. Houd er rekening mee dat zowel bij gewone bedden als bij extra bedden in het buitenland meestal een bedmatras ontbreekt.
Sulky en kinderbedje bij onze geselecteerde hotels voor gezinnen met kinderen
In al onze geselecteerde hotels voor gezinnen met kinderen bieden wij optioneel een kinderbedje aan voor kinderen jonger dan 2 jaar. Hoe te boeken: je kunt tegen betaling een kinderbedje toevoegen wanneer je je boeking maakt op apolloreizen.nl in de stap 'optioneel'. Bent je vergeten te boeken, dan kunt je dit achteraf alsnog doen via ‘Mijn reis’.
Kinderbedje bij andere hotels
Bij onze andere hotels worden kinderbedjes rechtstreeks bij het hotel op de bestemming gereserveerd en betaald. Hier hebben wij geen invloed op. Houd er rekening mee dat de standaardvereisten lager liggen dan in Zweden. Houd er rekening mee dat wij niet kunnen garanderen dat er een kinderbedje ter plaatse beschikbaar is. Als je een kinderbedje wenst, kunt je dit bij het boeken van je reis aangeven. Wij sturen dit dan door naar het hotel. Zij zullen je dan helpen voor zover dat mogelijk is.
Dit soort belastingen zijn onvermijdelijk voor bezoekers en worden om verschillende redenen door sommige landen bepaald. De vergoeding wordt geïnd door de lokale autoriteiten, is persoonlijk en wordt altijd ter plaatse betaald in verband met het verblijf. De belasting is persoonlijk en varieert afhankelijk van factoren zoals het aantal hotelovernachtingen, de kwaliteit van de accommodatie en de bestemming. Belangrijk om op te merken is dat de transactie op geen enkele manier via Apollo kan verlopen of iets anders waarover kan worden onderhandeld. De belastingen kunnen op korte termijn en zonder waarschuwing worden gewijzigd.
Waterrantsoenering kan op de meeste bestemmingen voorkomen. Het is gebruikelijk dat water wordt verwarmd door zonnecollectoren op het dak, waardoor het water bij slecht weer en op momenten dat veel hotelgasten tegelijk douchen, minder warm is. Houd er rekening mee dat er stroomstoringen, olie- en watertekorten en warmwatertekorten kunnen optreden. Verwarming van hotels met centrale verwarming gebeurt normaal gesproken naar behoefte. In sommige hotels is airconditioning beschikbaar, soms met individuele bediening. Sommige hotels rekenen een vergoeding voor airconditioning, die ter plaatse betaald moet worden, zie onder de betreffende hotelbeschrijving. De airconditioning staat soms maar een paar uur per dag aan. Tijdens het voor- en naseizoen wordt hij zelden ingeschakeld. Wat het milieu betreft: denk aan het energieverbruik!
Het schoonmaken kan zowel in de ochtend als in de middag plaatsvinden. Het aantal schoonmaakdagen voor onze appartementen vindt je in de hotelbeschrijving. Tot de normale schoonmaak van een hotelkamer of appartement behoort ook een algemene schoonmaak. De schoonmaker veegt of dweilt de vloer, stoft tafelbladen af, maakt de badkamer geheel of gedeeltelijk schoon, verwijdert afval en maakt de bedden op. In middenklassehotels worden het beddengoed en de handdoeken doorgaans één of twee keer per week verschoond, ook bij aankomst. In sommige hotels kunnen lakens en handdoeken op verzoek worden verschoond. Als je in een appartement woont, bent je verantwoordelijk voor het afwassen en het schoonmaken van de keuken. Soms ook voor het legen van de vuilnisbak. De schoonmaak vóór aankomst is inbegrepen in het aantal schoonmaakdagen dat in de hotelpresentatie staat vermeld. Voor niet nader genoemde reizen zijn schoonmaakkosten niet inbegrepen. Lees meer over schoonmaken onder de reisomstandigheden.
In de meeste van onze hotels en in sommige appartementopties zijn er opbergdozen voor waardevolle spullen en geld. Zie meer informatie onder het tabblad ‘feiten’ per hotel. Wij raden je aan om tijdens je verblijf op de bestemming een kluisje te huren. Sommige hotels brengen een borg in rekening die ter plaatse betaald wordt. Neem contact op met ons reismanagement voor informatie over de dichtstbijzijnde aanbetalingsoptie als je in een alternatief hotel/appartement verblijft waar zij geen bewaring kunnen bieden. Houd er rekening mee dat de woon-/reisverzekering een bovengrens kent voor de geldelijke vergoeding in geval van diefstal. Controleer je verzekeringsdekking voordat je op reis gaat. Informatie over de reisverzekering van Apollo vind je hier!
Verschillende landen hebben een rookverbod ingevoerd, dit houdt onder meer in dat er niet gerookt mag worden in openbare gelegenheden zoals restaurants, cafés en dergelijke. In de overgrote meerderheid van de hotels is roken in de kamer/appartement niet toegestaan, met uitzondering van het balkon/terras waar roken in de regel wel is toegestaan. Hotels hanteren verschillende praktijken met betrekking tot roken in de openbare ruimtes buiten en binnen, vraag bij de receptie wat er in je hotel geldt. Als je reageert, of allergisch bent, bent je zelf verantwoordelijk als je een hotel kiest, controleer dit dus bij het bestellen.
Veel van onze hotels bieden tegenwoordig internet via de kabel of Wi-Fi aan, maar je kunt er niet op rekenen dat de verbinding net zo snel en stabiel is als die je van thuis gewend bent. Er zijn meestal veel mensen op hetzelfde netwerk en de verbinding moet een groot gebied bestrijken. Apollo is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van het internet/wifi van het hotel.