Bra att veta om hotell

Goed om te weten over hotels

Hier hebben we verzameld wat in het algemeen nuttig is om te weten over onze hotels. Kom meer te weten over in- en uitchecken, maaltijden in het hotel, wifi-toegang, informatie over het zwembad en nog veel meer.

Afstand

De in de hotelgegevens genoemde afstanden zijn naar het dichtstbijzijnde zwembare strand en het dichtstbijzijnde plaatselijke centrum, niet noodzakelijkerwijs het grootste of beste van de bestemming. Alle afstanden zijn gemeten vanaf de erfgrens van het hotel. 

Classificatie/Categorisatie

Elk van de hotels in ons assortiment heeft een eigen classificatie gekregen, bestaande uit een aantal zonnen die je hopelijk helpen om de standaard te vinden die je zoekt. De indeling is van onszelf en specifiek voor elke plaats en elk land, gebaseerd op tradities en structuur. Daarom is het moeilijk om indelingen tussen landen te vergelijken. Als je zelf je hotel boekt en je vertrekdatum en verblijfsduur kiest, gebruiken we de indeling van het hotel zelf.

Onze eigen classificatie

Twee zonnen komen overeen met de meest eenvoudige accommodatie in ons programma. Een plus geeft aan dat een hotel iets beter is dan het gemiddelde voor zijn categorie, rekening houdend met de faciliteiten die het hotel of appartementenhotel biedt naast de standaard van de kamer. Een hotel met standaard middenklasse kamers krijgt een plusje als het hotel bijvoorbeeld een zwembad, tuin of tennisbaan heeft. Voor appartementopties die geen faciliteiten bieden, zoals een restaurant of zwembad, is de beoordeling gebaseerd op de standaard en faciliteiten van het appartement.

Foto's van hotels

De foto's worden soms genomen met groothoeklenzen, waardoor hotels, zwembaden en kamers groter lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Houd er rekening mee dat hotels kamers hebben in andere richtingen dan op de foto en dat niet alle kamers er hetzelfde uitzien of even groot zijn. Sommige hotels hebben ook meer gebouwen dan op de foto te zien is. Heb je opmerkingen of heb je een fout op de website gevonden, stuur dan een e-mail naar [email protected]

Categorisering van kamers

Houd er rekening mee dat hotels andere kamertypes kunnen hebben dan wij aanbieden. Houd er ook rekening mee dat dezelfde kamer op onze website één ding kan heten en op de website van het hotel iets anders.

Hotelregels

In- en uitchecken

Volgens de internationale hotelregels vindt de gastenwissel plaats om 12.00 uur, maar soms eerder. Daarna moeten de schoonmaaksters de kans krijgen om de kamers klaar te maken. Dit geldt ook als je 's avonds of 's nachts vertrekt. Op de dag van vertrek kan het hotel een gemeenschappelijke ruimte voor omkleden, rusten en douchen aanbieden aan terugkerende reizigers, afhankelijk van de beschikbaarheid.

Soms moet je zelf de verantwoordelijkheid nemen voor je bagage. Volgens dezelfde regels kunnen aankomende gasten niet verwachten dat ze vóór 15:00 uur op de dag van aankomst toegang tot hun kamer hebben.

Eigen eten en drinken

Veel hotels staan niet toe dat je eten en drinken meeneemt dat buiten het hotelterrein is gekocht. Als er een minibar in de kamer/appartement is, kun je die meestal niet gebruiken als koelkast voor je eigen eten en drinken.

Tijden en bezoek

Er kunnen ook regels zijn over wanneer het stil moet zijn en er kunnen specifieke regels zijn over bezoek van gasten die niet in het hotel verblijven.

Appartementen

De appartementen zijn niet zo goed uitgerust als onze woningen thuis. Ze zijn normaal gesproken ingericht naar het aantal vaste bedden, zowel qua meubilair als qua gebruiksvoorwerpen. Het is over het algemeen uitzonderlijk dat appartementen zijn uitgerust met wat wij woonkamer meubels noemen. Lakens en handdoeken zijn altijd beschikbaar.

De keuken is meestal alleen geschikt voor basiskoken. Appartementen met een basiskeukenuitrusting voldoen aan de minimumeisen van de betreffende nationale toeristenorganisatie, namelijk: een glas, een kopje, een bord, een bestek per persoon en een pan, een koekenpan en een kleine koffiepot. Sommige appartementen hebben iets meer keukenapparatuur. Kaassnijders, aardappelschillers en koffiezetapparaten vind je alleen in uitzonderlijke gevallen. Verbruiksartikelen zoals afwasmiddel, afwasborstel, toiletpapier en vaatdoekje zijn niet bij de prijs van de reis inbegrepen.

  • Studioappartementen zijn vaak klein van formaat en bestaan uit een gecombineerde slaapkamer en woonkamer (soms gewoon een normale hotelkamer) met een kitchenette. De eethoek staat soms op een balkon of terras.

 

  • Tweekamerappartementen bestaan meestal uit een slaapkamer en een keuken of een slaapkamer en een gecombineerde woonkamer/keuken. De eethoek staat soms op het balkon/terras. Sommige appartementen hebben twee aparte slaapkamers en een gecombineerde keuken en hal met een eethoek op het balkon of terras.

 

  • De driekamerappartementen kunnen van verschillende grootte en vormgeving zijn. Enkele veel voorkomende types zijn: twee aparte slaapkamers, gecombineerde woonkamer met extra bed en keuken. Eethoek in de woonkamer of op het balkon/terras. Drie aparte slaapkamers, waarvan één met gecombineerde keuken. Andere oplossingen zijn ook mogelijk.

Een- en tweepersoonskamers

Tweepersoonskamer

Een tweepersoonskamer betekent een kamer voor twee personen met twee aparte bedden, een tweepersoonsbed of een twijfelaar (smaller dan een normaal tweepersoonsbed). Wij verkopen nooit een halve tweepersoonskamer, tenzij je een reisgenoot hebt. Het is niet mogelijk om een halve tweepersoonskamer te boeken.

Eenpersoonskamer/kamer voor privégebruik

De meeste hotels hebben maar een klein aantal eenpersoonskamers, die dus relatief duur kunnen zijn. De grootte, standaard en locatie van eenpersoonskamers kunnen soms inferieur zijn aan tweepersoonskamers. In bepaalde periodes kunnen tweepersoonskamers of appartementen voor privégebruik worden aangeboden.

 

Interieurfoto's van de kamers

  • De interieurfoto's die je in onze hotelbeschrijvingen vindt zijn voorbeelden. Badkamerafvoeren zijn vaak erg smal. In veel hotels, vooral in Griekenland, wordt daarom gevraagd het papier in een speciale bak naast het toilet te doen. Slipbeschermers en douchegordijnen zijn over het algemeen niet verkrijgbaar. Zowel de totale oppervlakte als de indeling kunnen verschillen tussen appartementen in hetzelfde appartementenhotel..
  • Houd er rekening mee dat het ontwerp en de indeling van de kamers per bestemming en etablissement sterk kunnen verschillen, van zeer eenvoudig tot meer traditioneel uitgerust. Als er een minibar is, verwacht dan niet dat je die als koelkast kunt gebruiken
  • De foto's worden soms genomen met groothoeklenzen, waardoor hotels, zwembaden en kamers groter lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Houd er rekening mee dat hotels kamers hebben in andere richtingen dan op de foto en dat niet alle kamers er hetzelfde uitzien of even groot zijn. Sommige hotels hebben ook meer gebouwen dan op de foto te zien is. Heb je opmerkingen of heb je een fout op de website gevonden, stuur dan een e-mail naar [email protected]

Overboeking en wijziging van hotel

Overboeking

Hoewel we vaste contracten hebben met onze hotelpartners, kan het gebeuren dat de hotels overboekt zijn, d.w.z. dat het hotel meer kamers heeft verhuurd dan ze in werkelijkheid hebben. Dit kan betekenen dat we je moeten verplaatsen naar een ander hotel; in dat geval is het onze praktijk om zoveel mogelijk accommodatie te vinden in een hotel van dezelfde standaard en locatie. Als we voor het begin van je reis informatie krijgen over een overboeking, word je vooraf geïnformeerd; als de overboeking vlak voor je vertrek plaatsvindt, word je bij aankomst door onze reisleiders geïnformeerd.

Wijziging van hotel

Als je ervoor kiest om tijdens je reis van hotel te veranderen, moet je meestal annuleringskosten betalen voor het hotel waar je vandaan gaat, en het prijsverschil in het nieuwe hotel. Dit wordt direct op de bestemming betaald. Het is niet altijd mogelijk om tijdens de reis van hotel te veranderen, omdat dit afhankelijk is van de beschikbare capaciteit.

 

Buitenplaats en uitzicht

De buitenplaats in de kamer of het appartement wordt aangegeven in de hotelbeschrijving en op je boekingsbevestiging. Sommige kamers en appartementen hebben geen buitenplaats, dit staat ook vermeld in de hotelbeschrijving en de boekingsbevestiging. In sommige hotels en appartementenhotels is het mogelijk een speciaal uitzicht te boeken, zoals zeezicht, gedeeltelijk zeezicht of zwembadzicht.

Zwembad en sportzaal

Zwembad

Mediterrane zwembaden worden zelden verwarmd. Ze kunnen soms worden gesloten in het voor- en naseizoen, vooral bij koud weer. Verwarmde zwembaden houden meestal een watertemperatuur van ongeveer 22 graden of meer, maar kunnen 's avonds, 's nachts, 's morgens en bij slecht weer een paar graden dalen. 

Apollo raadt alle gezinnen met kinderen aan zwemluiers voor kleine kinderen mee te nemen en te gebruiken bij het zwemmen in het zwembad. 

Bij de hotels zijn over het algemeen geen zwemwachten aanwezig. 

Sportzaal

Trainingsruimtes/zalen kunnen variëren in grootte en uitrusting, en zijn meestal niet te vergelijken met een gewone sportzaal.

Bedden

Grootte van het bed

De standaardbedden in de kamers/appartementen zijn ofwel twee aparte bedden, een tweepersoonsbed of een grand-lit (smaller dan een standaard tweepersoonsbed).

 

Extra bed kortingen voor kinderen en volwassenen

In de meeste gevallen is het mogelijk een extra bed aan de kamer toe te voegen. Het extra bed bestaat meestal uit een bank/leunstoel, die minder comfortabel is dan een gewoon bed. Kamers en appartementen zijn ook ontworpen voor twee personen, dus je moet rekening houden met minder ruimte met een extra bed. Maar omdat het een eenvoudiger type bed is, krijg je ook korting!

Sommige hotels hebben alleen extra bedden voor kinderen en sommige hotels staan toe dat kinderen een bed delen met hun ouders. Vraag ons wat de regels zijn in jouw hotel en of er een ander type bed mogelijk is. En reserveer vroeg, want het aantal bedden is beperkt. Houd er rekening mee dat een toppers meestal niet aanwezig zijn in zowel gewone bedden als extra bedden in het buitenland..
 

Schoonmaken

Het schoonmaken kan zowel 's ochtends als 's middags gebeuren. Het aantal schoonmaakdagen voor onze appartementencomplexen vindt u in de hotelbeschrijving. De normale schoonmaak van een hotelkamer of appartement omvat een algemene schoonmaak. De werkster veegt of dweilt de vloer, stoft de tafels af, maakt de badkamer geheel of gedeeltelijk schoon, verwijdert afval en maakt de bedden op. In middenklassehotels worden lakens en handdoeken meestal een of twee keer per week verschoond, ook bij aankomst.

Als je in een appartement woont, ben je verantwoordelijk voor de afwas en het schoonmaken van de keuken, en soms ook voor het weggooien van het afval. De schoonmaak voor aankomst is inbegrepen in het aantal schoonmaakdagen dat in de hotelpresentatie wordt vermeld. Schoonmaak is niet inbegrepen voor niet-gespecificeerde reizen. 

Water, verwarming, elektriciteit en airconditioning

Op de meeste bestemmingen kan waterrantsoenering voorkomen. Het is normaal dat het water wordt verwarmd door zonnepanelen op het dak, waardoor het water niet zo heet is bij slecht weer en op momenten dat veel hotelgasten tegelijk douchen. Houd er rekening mee dat stroomuitval, olie- en watertekorten en gebrek aan warm water kunnen voorkomen.

Hotels met centrale verwarming worden normaal gesproken verwarmd wanneer dat nodig is. In sommige hotels is airconditioning beschikbaar, soms met individuele bediening. Sommige hotels vragen een vergoeding voor airconditioning die ter plaatse wordt betaald, zie onder de respectieve hotelbeschrijving. De airconditioning staat soms maar een paar uur per dag aan. Tijdens het voor- en naseizoen staat het zelden aan. In het belang van het milieu - denk aan het energieverbruik!

Kostbaarheden en geld

De meeste van onze hotels en sommige appartementen hebben opbergboxen voor kostbaarheden en geld. Zie meer informatie onder het tabje "feiten" voor elk hotel. Wij raden je aan een kluisje te huren tijdens je verblijf op de bestemming. Sommige hotels vragen een borgsom die ter plaatse wordt betaald. Neem contact op met ons reismanagement voor informatie over de dichtstbijzijnde depositofaciliteit als je in een hotel/appartement verblijft waar ze geen kluis kunnen aanbieden. De woon- en reisverzekering heeft een maximumbedrag voor de vervanging van contant geld in geval van diefstal.

Controleer je verzekeringsdekking voordat je op reis gaat.

Roken

Meerdere landen hebben een rookverbod ingevoerd, wat onder meer betekent dat er niet gerookt mag worden in openbare gelegenheden als restaurants, cafés en dergelijke. In de meeste hotels is roken in de kamer/het appartement niet toegestaan, met uitzondering van het balkon/terras waar roken in de regel wel is toegestaan. Hotels hebben verschillende praktijken met betrekking tot roken in openbare ruimtes binnen en buiten, vraag bij de receptie wat de regels zijn voor jouw hotel. Als je een reactie of allergie hebt, ben je zelf verantwoordelijk voor de keuze van je hotel, dus controleer dit bij het boeken.

Wifi / internet in het hotel

Meerdere van onze hotels bieden nu vast of draadloos internet, maar je kunt niet verwachten dat de verbinding zo snel en stabiel is als je thuis gewend bent. Er zitten meestal veel mensen op hetzelfde netwerk en de verbinding moet een groot gebied bestrijken. Apollo neemt geen verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het internet/wifi van de hotels.